سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه جامه دانش بپوشد، عیبش از مردم نهان ماند . [امام علی علیه السلام]
کبوتر کبوتر است
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 3111
بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
........... درباره خودم ...........
کبوتر کبوتر است
اویس یوحنا

........... لوگوی خودم ...........
کبوتر کبوتر است
............. بایگانی.............
تابستان 1385

..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • بهانه ای برای حوزه 1

  • نویسنده : اویس یوحنا:: 85/6/8:: 7:48 صبح

    بهانه ای برای حوزه
    اگر من بخواهم در رابطه با حوزه چیزی بنویسم چه بهانه ای باید داشته باشم ؟ شاید فقط سه بهانه در این میان باشد :یکی روز تبلیغ -یکی روز بازگشایی سال تحصیلی حوزه های علمیه و اخری هم برای ازمون ورودی حوزه . و من از میان این سه، دومین مورد را انتخاب کردم برای روز بازگشایی حوزه های علمیه. احساس می    کنم باید راجع به چیزی که تمام زندگیم را مدیون ان هستم مطلبی بنویسم  غیراز اینکه خیلی از افراد جامعه از حوزه حتی به عنوان یک مرکز اموزشی مهم هم بی اطلاعند . خیلی ها اصلا نمی دانند که حوزه هم ازمون ورودی دارد برنامه ی جامع درسی دارد واز  امکاناتی بسیار مناسب برخوردار است  . نمی دانند و یا نمی خواهند که بدانند . یکی از رفیق های حوزویم وقتی نفرات برتر کنکور را می دید اه می کشید و می گفت این ها چرا حوزه را انتخاب نمی کنند و به حوزه نمی ایند . چرا از این استعدادشان برای دین استفاده نمی کنند جایی که اهل ان می دانند نیاز به چه استعداد و قدرت ذهنی دارد . به هر حال ما در داخل حوزه هم دارای افراد قدرتمندی در زمینه   ی  علمی و تفکر هستیم . در این رابطه حرف های بسیار زیادی است که ان شاء الله بیان خواهم کرد .
    سیستم اموزشی -
    تحصیل در حوزه به دو دوره ی تقسیم می شود به دوره ی اول در اصطلاح سطح گفته می شود که مشخصه ی اصلی ان کتاب محوری بودن ان است . این دوره بر  اساس برنامه ی اموزشی 10 سال طول می کشد  . در این دوره که خودش به چند  دوره ی درسی چند ساله تقسیم می شود برنامه به شکل زیر است
    دوره ی  درسی سه سال اول :در این سه سال  صرف و نحو عربی برای قدرت یافتن طلبه در ادبیات عرب اموخته می گردد . برطبق اخرین تغییرات کتب ،در این دوره به ترتیب کتاب های صرف ساده در صرف و کتاب های نحو مقدماتی -الهدایه و الصمدیه در  نحو  خوانده می شود . باید توجه داشت که طلبه تقریبا از ماه چهارم با متن کاملا عربی درس می خواند .( در مورد کتاب ها مطالب مهمی است که بعدا عرض خواهم نمود ). در  سال دوم کتاب بهجه المرضیه که شرح یکی از بزرگترین . عالمان مسلمان( سیوطی) بر یک منظومه ی نحوی است خوانده می شود  این کتاب به علت شارحش مشهور به سیوطی است . به موازات این کتاب جامع نحوی کتاب قدرتمند المنطق در علم منطق نوشته ی علامه مظفر خوانده می گردد . حجم هر کدام از این دو کتاب به طور متوسط 600 صفحه است. در سال سوم کتاب مغنی خوانده می شود که یک کتاب اجتهادی در علم نحو است و همچنین کتاب جواهر البلاغه در علم معانی و بیان و بدیع.
    از سال چهارم تا ششم یک دوره ی کامل فقه نیمه استدلالی و به موازات ان دو دوره اصول فقه خوانده می گردد . کتاب فقهی کتاب روضه ی  البهیه است که شرحی است بر کتاب لمعه شهید اول . همان کتابی که دانشجویان رشته ی حقوق می خوانند . با این فرق که انها فقط متن شهید اول (نویسنده کتاب)را می خوانند که مشهور به متن مصنف است و طلبه ها هم متن مصنف را می خوانند هم متن عالمانه ی شارح شهید انرا . و کتاب به طور کامل بررسی می گردد. در علم اصول که به عنوان منطق فقه است و همان کاری را می کند که منطق برای فلسفه ،هم کتاب الموجز که دوره ی مختصر علم اصول است،در سال چهارم خوانده می گردد و در سال های پنجم و ششم کتاب 700 صفحه ای اصول فقه نوشته ی علامه مظفر . در زمینه ی اعتقادات و کلام هم در سال اول کتاب اصول اعتقادات در سال دوم شیعه در اسلام نوشته ی علامه طباطبایی در سال سوم کتاب اموزش عقاید استاد مصباح و در سال های چهارم و  پنجم کتاب بدایه المعارف الالهیه نوشته ی استاد خرازی . البته غیر از این کتب در شش سال اول کتاب های دیگری هم خوانده می گردد مثل کتاب اموزش فقه و منطق شهید مطهری و تجوید برای سال اول و کتاب های فلسفه ی شهید مطهری و دادگستر جهان ایه الله امینی و علوم قران برای سال (پایه ) ششم و قسمت هایی از نهج البلاغه برای سال های چهارم و پنجم  . در ضمن هر سال در پایان تابستان از درس های مطالعاتی که باید در طول تابستان به وسیله ی خود طلبه خوانده می شود امتحان گرفته می شود که عبارتند از حفظ نیمه ی دوم جزء 30 قران - کتاب فراز هایی از زندگی پیامبر اسلام - و یک دوره کامل  5جلدی تلخیص تفسیر نمونه و کتاب سیره ی پیشوایان که به ترتیب در طی شش سال باید امتحان داده گردد. این ها تنها فهرست منابع کتاب های اموزشی در این شش سال اول و به اصطلاح سطح یک است . در رابطه با سال های بعد بعدا سخن خواهم گفت .  . 

     

     

     

     

     

          

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


     


    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ